Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 3 Απριλίου 2024

Τι είναι ποίημα;


Με αφορμή την 21η Μαρτίου παγκόσμια ημέρα ποίησης ξεκινάμε την ενασχόληση μας με την ποίηση.  Πριν ξεκινήσουμε την συζήτηση μας γύρω από το θέμα διαβάζουμε το βιβλίο "Να ένα ποίημα που γιατρεύει ψάρια" ένα βιβλίο ύμνο στην  θεραπευτική δύναμη της ποίησης.


Αφού επεξεργαστούμε το βιβλίο, ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν τι είναι το ποίημα; Οι απαντήσεις που μας έδωσαν είναι πολλές.

Ποίημα είναι:

  η πεταλούδα που πετάει

 ο χαρταετός

 ο δεινόσαυρος που βρυχάται δυνατά, 

το αυτοκίνητο που προχωράει στο δρόμο.

Όταν πέφτει το χιόνι

Ο χιονάνθρωπος που λιώνει

Η άνοιξη

το λουλούδι που φυτρώνει  και πολλά άλλα....


Ρωτάμε  τα παιδιά να πουν κάποια ποιήματα που ήδη ξέρουν  όπως  το φεγγαράκι μου λαμπρό, τον εθνικό ύμνο , την  πρωινή προσευχή, τον  Ερωτόκριτος  στον οποίο έχουμε αναφερθεί, και κάποια άλλα που γνωρίζουν. Εξηγούμε ότι υπάρχουν και τα μελοποιημένα ποιήματα,  π.χ. ο εθνικός μας ύμνος. Ποιήματα είναι επίσης οι κρητικές μαντινάδες που γίνονται τραγούδια. Ποίημα είναι καθετί μας προκαλεί συναισθήματα, μια αλλαγή , μια αντίδραση στη διάθεση μας. Τα ποιήματα έχουν στίχους, συνήθως και ομοιοκαταληξία, είναι μικρά ή  μεγάλα, τα γράφουν οι ποιητές.

Στη συνέχεια διαβάζουμε ένα ποίημα ενός σπουδαίου νομπελίστα ποιητή του Οδυσσέα Ελύτη. Κάνοντας  αναφορά στη ζωή και στο έργο του από το βιβλίο ''Ο Ελύτης για παιδιά''



Το ποίημα που επιλέγουμε είναι  ΤΟ ΒΕΓΓΑΛΙΚΟ από Τα ρω του έρωτα


ΤΟ ΒΕΓΓΑΛΙΚΟ

Νυχτώθηκα όπως πάντα στη σκοτεινή βεράντα

Και διάλεξα έν΄αστέρι, το κράτησα στο χέρι

Σε λίγο του΄πα  «φύγε»

Το φύσηξα και πήγε

Στο αντικρινό μπαλκόνι όπου καθόταν μόνη

Μελαχρινή κοπέλα με κάτασπρη κορδέλα.

Το πήρε στην ποδιά της, το ‘βαλε στα μαλλιά της.

Το φόρεσε βραχιόλι και λαμποκόπησε όλη.

Έπειτα ήρθε ο μπάτης, πήρε το κάθισμα της.

Τη φύσηξε απ΄το πλάι μες στη βραδιά του Μάη.

Κι άξαφνα μες στον ουρανό κάηκε σαν βεγγαλικό.


Επεξεργαζόμαστε το ποίημα ώστε να το κατανοήσουν τα παιδιά. Γιατί o ποιητής έδωσε αυτόν τον τίτλο στο ποίημα του ; Τι συναισθήματα μας προκαλεί; Μήπως θα μπορούσαμε να το γράψουμε αλλιώς; 

Έχουμε κόψει σε καρτέλες τους στίχους του ποιήματος. Κάθε παιδί επιλέγει τυχαία μια καρτέλα την οποία τοποθετούμε στη σειρά στον πίνακα. Έτσι γράφουμε το ποίημα από την αρχή με αστείο και σουρεαλιστικό τρόπο.


Ζωγραφίζουμε  το ποίημα ατομικά ....














  Ζωγραφίζουμε το ποίημα ομαδικά....



Τέλος δραματοποιούμε την ιστορία που αφηγείται το ποίημα του Ελύτη  γιορτάζοντας ταυτόχρονα άλλη μια τέχνη , την Ημέρα Θεάτρου 27 Μαρτίου.


















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου